Hedströmmen

Sebban och jag drog till Hedströmmen på fredagen och metade färna. Eftersom jag kom hem i ett taget i fredags natt från Nynäshamn och Sebban hämtade upp mig fem timmar senare för färd till Köping så var man inte helt på topp hela dagen men skötte mig bra i alla fall. Vi började dagen riktigt bra med tre snabba fiskar. Den största på 2 kilo. Efter det blev det lite trögare och vi bommade ruskigt många fiskar. Regnet hängde i luften hela dagen och vissa perioder stod det som spön i backen. Hur som helst slutade det i sex landade fiskar. Den här gången var det jag som drog det längsta strået så nu står det 1-1 mellan Sebban och mig i Hedströmsmetet.
Tack för en trevlig och blöt dag.

Over and out! // Basse Team Manowar

Landsort

På torsdagen drog Lag Manowar till Nynäshamn och Landsort och trollade vandringslax. Med vetskapen att i alla fall en 15+ och ett par 10+ laxar landats de senaste dagarna så visste vi i alla fall att det fanns en och annan fisk inne.
Dock så är fisket efter vandringslax riktigt svårt och man kan köra 10-20 bomturer mellan huggen, men när det väl smäller så kan det vara en riktig "gödgris".

Kim och jag bestämde oss för att lägga i grejerna ute vid Landsort angöring för att sedan ligga och trolla runt Karvasen och angöringen. Mycket tång och diverse bråte i vattnet gjorde att vi fick riva och slita mycket i grejerna.

Vi hittade till slut lite bestesfisk i närheten av Öja. Plöjde runt där i hoppet om att dra på en stor. Tyvärr så vart inte  fallet så denna dag. Det var dock en annan båt som snodde våran lax bara ett 50 tal meter framför oss. Men vi kan bara glädjas för hans skull och är inte bittra för det.

För övrigt så var det mycket båtar ute denna dag och snudd på "pulktackling" vid vissa ställen.

Vi hade i alla fall skapligt väder med lagom vind i stort sett hela dagen. Med undantag ett par timmar på eftermiddagen då sjön vart lite stampig. Men det lugnade ner sig till kvällen.

Ett par dartpilar (näbbgäddor) följde med hem till Kims pappa för han var nyfiken på hur de smakade. Då dessa finns i överflöd och hugger irriterande mycket på laxskedarna så fick två stycken sätta livet till och ta vägen till stekpannan...

Bara att ta nya tag vi vet som finns därute!
Over and out! // Basse

Båten vill iväg och fiska lax.......

Laxfeber......
På torsdag drar förmodligen Lag Manowar till Nynäshamn och drar storlax. Besättningen blir Basse och Kim. De första vandrarna har kommit nu och vi ska ta en riktigt stor en. Kim brukar ha den förmågan att locka till sig de största jämt när vi är ute. Det är mycket positivt.......
Full och glad med öring i båten....
Såna här fiskar ska våra laxar äta till frukost.......

Over and out!  // Basse

Göskväll

Det vart en riktigt skön kvällstur ut på Hjälmaren. Och nu har "Göskungen" Freddan Karlsson visat att han förtjänar titeln.

Vi sticker ut i 4 taget, och det första som står på menyn är korvgrillning. Det blir SméGrillare med gurkmajjo, ketchup och stora korvbröd. Riktigt najs.

Första platsen blir en friliggande grynna på 5 meters. Vi fiskar av kanterna för att se om fisken står parkerad där. Det är lite svårt att ankra på rätt plats med tanke på den jobbiga blåsten. Första grynnan ger ingenting. Byter plats till en annan grynna och där får vi kontakt med fisk direkt, dock vill de inte följa med ända in till båten. Efter flera missade fiskar försöker vi hitta nåt ställe där de är med på hugget. Dock utan vidare bra resultat. Vi provar både djupt och grunt. Vi går till och med upp på land för att kasta av områdena...

När solen börjar gå ner så drar vi oss tillbaka till den grynna som gav bra med kontakter tidigare på dagen. På vägen dit var jag en halvmeter ifrån att köra över en nätflagga med tillhörande nät då dessa som vanligt är uruselt utmärkta...
Så här får det inte se ut!!
... ska det vara på det här viset. Det måste till en förbättring. Är ju rent av livsfarligt, och till råga på allt så ligger de mitt i farleden.  Fyfan!

Tillbaka till fisket. Sista platsen så visar "Göskungen" sitt riktiga jag och jag hinner inte med i hans tempo överhuvudtaget. Han drar flera gösar och jag får nöja mig med endast en liten ynka abborre...

Men jag vet vad hans vinnande vapen var...Freddans nya betesbox från Plano som får min box att framstå som en dålig deckare från 70-talet. Riktigt het box måste jag säga. Den har till och med guldinlägg...
Bra jobbat Freddan. Tack för en trevlig tur, blir snart dags igen och då på ett riktigt storgösvatten.

Jiggfiske efter storGösta

Göskillers
Imorrn kväll efter jobbet blir det gösfiske och korvgrillning med Freddan Karlsson (göskungen). Måste passa på att fiska av sig lite då eftersom lördag går åt till andra sysselsättningar. Ska bli riktigt kul eftersom jag inte jiggat på flera månader. Taktiken blir att köra både traditionellt jiggfiske men även lite vertikalfiske om vädret tillåter. Ska ta med lite trollinglöjor från frysen så vi kan fiska "Fireballz". Det borde inte "Gösta" kunna motstå... Återkommer med resultatet.

Vandringlax!!!

Team Manowar väntar med spänning på att de stora vandrarna ska dra förbi våra breddgrader så att de kan utmanas ute vid Landsort och Grän. Hoppas även på en tur till Singö. Det har fångats en del lax längre ner i landet så de är riktigt på gång. Hoppet är stort i år....även om inte samtliga teamkamrater tror lika hårt på det.

Killers....

Rock on!!!! // Basse

Lyckad färnapremiär

I lördags morse var det alltså dags för årets första färnapass. Platsen var Hedströmmen någonstans i närheten av Kolsva. Manskapet idag bestod av mig (Basse) och Sebban. Förväntningarna på fisk var inte sådär överdrivet på topp hos någon av oss med tanke på att det var första gången vi var där. Men vi såg fram emot en trevlig dag med gott kaffe och gott sällskap.

Första stället vi fiskar på ser riktigt hett ut och vi ser flera stycken fiskar som visar sig i ytan, men dessvärre vill ingen av dessa ha våra krokbeten. Vi traskar nerströms ån och andra "swimmet" ger fisk ganska fort...
Första färnan...

...dock av modell mindre. Men då fick vi i alla fall veta att vi gör någorlunda rätt.
Efter första färnan blir det stiltje i nappandet förutom enstaka mörtar. Sen helt plötsligt så sliter det till i Sebbans spö så det nästan åker ner i ån...

1500 gram
Tebax i åa....

..det resulterar i en 1500 grams skönhet.

Efter det händer inte särskilt mycket på en lång stund och vi byter beten och provar nya platser men utan resultat.
Senare framåt kvällen går vi tebax till den bästa platsen för dagen. Och vad händer då?.... jo Sebban drar på en till fast denna gången på 1700 gram (bilden vart dock inge vidare). Det blir den sista färnan och Sebban utses till "Färnakungen" för dagen. Grattis!
Hur som helst en riktigt bra dag på ett för oss nytt vatten. Ett par landade färnor och ett antal missade hugg.
Vi vill även passa på att tacka Team Lillbraxen för mycket bra tips.

Over and Out! / Basse Team Manowar

Väntar på färnarace....

Till helgen bär det av till ett litet färnavatten här i närheten och suget e stort. Ska försöka att komma in lite på metet igen efter ett alltför långt avbrott då vi mestadels har trollat lax och fiskat predatorer. Metet är ju faktiskt riktigt kul. Sitter och tittar på lite gamla bilder från våra tidigare resor och hittade lite goa bilder.

Grennfalken med Tidanfärna
Färna från Tidan i riktigt kall nordan
Grennfalken krokar av...
Färnakungen....?

Ser riktigt "goooonit" ut. Snart dags...    Over and Out!!!!  // Basse

Abbormete...

Efter en excellent hockeymatch av våra kära Tre Kronor blev suget för stort...
Pratade med polaren Stefan som fiskat gädda hela dagen och tydligen varvade ner med lite abborrmete på våran egna lilla "hotspot" och jag tyckte att han skulle behöva lite sällskap.

Tydligen så ville inte abborrarna som vi ville utan det var de grönfärgade som stod för nappen. Det började med att de snodde ett par beten och krokar för oss men vi lyckades lirka upp en liten gröning....

Ett mycket bra slut på en ganska jobbig vecka. // Rock on!!

Jerkfiske i hemlig sörmländsk sjö...

Först ska båten sjösättas....
Inte det lättaste men med två stora starka karlar så e det inga problem
Inga problem med två stora starka karlar.......

Jerkfiskegurun Kim drar på den första gäddan på en flötestrollad mört i halvkilosklassen, det tråkiga var dock
att även gäddan var i samma viktklass....

Jag försöker att hänga med i samma tempo men det var inte det lättaste. Det visar sig dock under dagen
att fisket med Tailbeten verkar fungera bäst och där vet jag att jag har ett övertag.....
1 meter men endast runt 4 kilo tung. Inte det fetaste vi sett men vi vet vad som lurar därnere.....
Den här gäddan visar sig vid dagens slut bli min "längsta" 1 meter lång men endast runt 4 kilo tung....