Vertikalfiske

Det vart vertikalfiske både lördag och söndag. På lördag en Katrineholmssjö där vi fått bra med fisk förut. Så även idag trots det "oerhört" varma vädret. De flesta gösarna tog på löja tacklad på eldballe (fireball). Trodde att jag äntligen hade hittat storgösta när jag drillade en fisk som bara stod och tjurade på botten. Det gick tio minuter innan den ens gick att rubba därifrån. Till min stora förvåning så skiftade den förmodade storgösen i grönt och det visade sig vara en gädda på runt sex pannor som trodde den var en gös. Det blev helgens största fisk, men mängden av gös var riktigt hög med ett par tvåkilosar i topp.
På söndagen drog Sebban och jag iväg till en annan sjö. Skulle prova lite nya ställen, men vi drog ganska snabbt slutsatsen att det är kvälls och nattfiske som gäller på den sjön med tanke på det ganska grunda vattnet.
Vi lyckades i alla fall upp ganska många fiskar men med ganska beskedlig vikt. Det roliga var att både Sebban och jag lyckades med en grand slam (gädda, gös och abborre). Bommade många fiskar som bara pillade på grejerna. Beror förmodligen på värmen.
Under dagen så såg vi även stim med riktigt stora braxar (braxnar?). Vart ju hur sugen som helst.......
Tror att det finns god potential till riktigt stor fisk i den här sjön... Bara att nöta på!

Rock on!!! // Basse Team Manowar

Färna

Sebban och jag var i Hedströmmen i söndags och testade färnorna i regnet. De var lite tröga i början men sen hittade vi fisken i en lite hårdare ström. Hade riktig bar fiske ett tag. Men självklart så tappade jag de flesta.... Ett par landade fiskar på kort tid och Sebban hade ett stenhårt hugg som slet spöt ur hållaren. Fisken gick dock fast i grenverket strax innan håvning. Den var fin kaliber på, förmodligen över tvåkilosgränsen. Testade lite nya ställen utan vidare resultat.
Största för dagen...
Rock on!! // Basse Team Manowar

Freddans nyinköpta fiskeracer!

The Hell Of Steel2
Göskungen har slagit till med en Silver Fox . En grym fiskebåt som vi kommer ha mycket roliga expeditioner med. Silver regerar i båtvärlden... Starkt jobbat Freddan // Basse Team Manowar

Vandringslax

I helgen som var så befann sig Lag Manowar (Basse och Kim) i Nynäshamn och fiskade vandringslax. Åkte på lördagsmorgonen och Kim var så otålig att vi inte ens hann komma fram innan han började pilla på utrustningen...

Väl ute på vattnet så tog vi efter mycket velande beslutet att åka ut och fiska runt Grän och Lågland. Blåsten var riktigt behaglig på förmiddagen men tilltog vartefter. Plöjde hit och dit runt Lågland och ut till 21:an och andra diverse heta hak. Det tog ända fram till eftermiddagen innan det hände. Jag hade precis vaknat från en liten tupplur och skulle "riva" lite i spöna. Vevade in det första när det plötsligt smäller till på det näst innersta plannerspöt. Fisken gör en tokrusning och stannar efter 450 fot. Plockar in ena sidan och jag börjar drilla, ser fisken hoppa långt bakom båten. Resterande delen av fajten blir ganska beskedlig och Kim kan till slut håva en galen "puttelax" på 7,2 kg. Den enda fisken den dagen.

Andra dagen så är vi igång tidigt på morgonkvisten. Riktigt stampig sjö på morgonen och det är fullt sjå bara att ta sig ut till fiskeplatsen. Trollar runt på samma ställen som dagen innan men inget händer förutom att alla dessa j...a tångruskor. Ibland så aggressiva att de till och med drar ut linutlösarna på plannerboarden.
Sjön blir bara högre och högre och vi plöjer utan resultat ända fram till sent på eftermiddagen. Då tar vi beslutet att trolla oss i medsjö hemåt. Strax utanför Nåttarö så kröker sig plötsligt ett plannerspö kraftig och ett par meter lina försvinner. Först förstår vi inte riktigt att det är fisk på för den tog så försiktigt. Kim drillar in den till båten och där blir den riktigt bångstyrig . Bara står och stångar på djupet och helt omöjlig att få in till håven. Till slut lyckas vi dock och fisken väger dryga 10 kg. Grattis Kim...
10 kilos

Nu fick vi helt plötsligt nya krafter och vi vänder båten och kör upp mot samma punkt. Har endast fyra spön i på ena sidan och jag ska mata ut spöna på babordssidan. Helt plötsligt börjar det yla i en rulle på styrbord. Jag tar tag i spöt och räkneverket står på 750 fot då den bestämmer sig för att stanna. Jag pumpar så gott jag kan, och känner att det här är en riktigt fin fisk. Jäkligt tung och stark i vattnet och den kan när som helst göra precis som den vill. Kampen fortgår i ungefär en kvart och när jag har 200 fot kvar till båten så släpper kroken i fästet...... Lite surt måste jag säga men så är det...  ör nån timme tilll sen drar vi oss hemåt. Vi är ändå riktigt nöjda med resan trots den tappade storfisken. På återseende laxar.